Hoe beoordeel jij jezelf als lesgever?

Geplaatst op 19-12-2019

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: hoe beoordeel jij jezelf als het gaat om zwemles geven? Ben je vernieuwend, grappig. Geef je uitdagende lessen, verdiep je je weleens in de belevingswereld van de kinderen en bouw je een vertrouwensband met ze op. Het is zó verschillend op welke manier kinderen leren zwemmen. Dat spelenderwijs leren goed werkt bij kinderen is inmiddels wel duidelijk en bewezen. Maar wat kunnen we nog meer doen om een geslaagde zwemles te geven? Uiteindelijk gaat het erom dat kinderen nu, maar ook later, plezier hebben in zwemmen. De wijze van het leren zwemmen is dus heel bepalend voor de rest van hun leven.

Stof tot nadenken

Dus: hoe beoordeel jij jezelf? Verdiep je eens in de volgende punten en sta er bij stil of je deze toepast. Misschien is het vanzelfsprekend voor je, maar misschien ook helemaal niet en geeft het stof tot nadenken.

  • Ben je betrokken? Vraag je bijvoorbeeld wel eens aan een kind of hij moe is of een drukke dag op school heeft gehad. Of ze al een kerstboom in huis hebben, van welke superheld hij houdt, hoe het gaat met zijn zus.
  • Heb je zelf plezier in het lesgeven? Geniet je ervan als je lesgeeft aan kinderen en kun je oprecht zeggen dat je blij wordt als je progressie boekt met bijvoorbeeld een angstig kind.
  • Geef je zelf het goede voorbeeld? Ben je aan het springen, duiken, rollen, zwemmen en sta je enthousiast voor de groep.
  • Ben je betrouwbaar en bied je veiligheid? Ben je geduldig en kun je met kinderen een band opbouwen om zo het vertrouwen te winnen.
  • Durf je vernieuwend te zijn en nieuwe oefeningen of spelletjes uit te proberen? Stap je wel eens af van de structuur.
  • Ken je je vak en weet je de kinderen te motiveren en te prikkelen? Zie je het kind ‘echt’ en zie je ook wat het kind van jou nodig heeft.
  • Laat je de kinderen in je groep meedenken en nadenken? Laat je ze wel eens zelf een leuk spel of oefening verzinnen of aan elkaar les geven.

Voornemen

Het is natuurlijk een uitdaging om jezelf steeds weer te blijven prikkelen. Om buiten je comfortzone te gaan, zoals dat tegenwoordig zo mooi heet. Want hoe goed je het ook doet, er is voor iedere zwemonderwijzer altijd nog wel winst te behalen. Het belangrijkste is dat je er open voor staat en niet te veel blijft hangen in wat je altijd al doet. Ieder kind is anders en iedere les ook. Een mooi voornemen voor het nieuwe jaar?

Deel dit bericht:

Blog

  • Hoe beoordeel jij jezelf als lesgever?

    Om maar meteen met de deur in huis te vallen: hoe beoordeel jij jezelf als he...

    Lees meer
  • Vindt het kind de zwemlessen niet meer leuk of de ouder …?

    We weten dat bij ieder kind het zwemtraject anders verloopt. Hetzelfde geldt ...

    Lees meer
Archief

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.